HOP TIL - JUMP TO

HISTORISK INFORMATION   -   HISTORICAL INFORMATION
DESIGNS ÅRSTAL ORDEN   -   DESIGNS YEARLY ORDER
SIGNATUR EKSEMPLER   -  
SIGNATURE EXAMPLES
 

 
GRETHE MEYER
Grethe Meyer
1918-2008
 
HISTORISK INFORMATION   -   HISTORICAL INFORMATION


Website: http://www.grethemeyerdesign.dk

Designer og arkitekt.

1947 Arkitektskolen, København.
1958-1960 Kastrup Glasværk.
1954-1959 Samarbejde med Børge Mogensen om "Boligens bygge skabe".
1955-1960 Statens Byggeforskningsinstitut.
1960 Egen tegnestue.
1965 Royal Copenhagen, samarbejde.

Det simple og funktionelle er karakteristisk for Grethe Meyers design, som hun opnåede ved at undersøge og analyserer de daglige vaner og ud fra det skabe design succeser.

Repræsenteret på:

Kunstindustrimuseet.
Nationalmuseet.

Udmærkelser:

1965 Kay Bojesens mindelegat. Sølvmedalje i Faënza. ID-prisen for Blåkant.
1973: Den nordiske kunsthåndværker- og designerpris.
1976: ID-prisen for designet "Ildpot".
1983: Bindesbøll Medaljen.
1997: Dansk Designråds Årspris.
2002 C.F. Hansen Medaljen.
 
DESIGNS ÅRSTAL ORDEN   -   DESIGNS YEARLY ORDER
STUB
Klik på foto eller link for at gå til glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the glass page for this series.
1958-1995
Grethe Meyer, Ibi Trier Mørch
Kastrup Glasværk
STAMME
Klik på foto eller link for at gå til glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the glass page for this series.
1958-1973
Grethe Meyer, Ibi Trier Mørch
Kastrup Glasværk
"GLAS I GLAS", "SCANDIA"
Klik på foto eller link for at gå til glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the glass page for this series.
1970
Grethe Meyer
Kastrup-Holmegaard Glasværker

SIGNATUR EKSEMPLER

Gravering af signatur på glas emner ses fra ca. 1940 og frem til slutning af 1980'erne start af 1990'erne, hvorefter signering via laser teknik begynder at blive udbredt.

Det er mit indtryk at gravering af signatur på produktions emner har været tilfældigt i forhold til hvor meget der blev graveret af den samlede produktion og ret afgørende hvor meget tid personale havde i overskud til at udføre den ret tidskrævende proces.

I slutningen af 1980'erne synes signerede eksemplarer at være i noget mindre antal end det man kan se i 1960'erne og 1970'erne, kan skyldes at man stadig i denne periode stadig havde en del slibere og gravører beskæftiget.

Unika og prøveemner til forskel blev alle påført en signering enten af den pågældende glaspuster, ansat der var dygtig til gravering eller også designeren selv.
 

SIGNATURE EXAMPLES

Engraving of signature on glass is to be seen approx. 1940 and proceeds to the end of 1980s and start of the 1990s, after that signature is beginning to be done by laser technique.

It is my impression that engravings of signature on production subjects has been random done as to how many items of the production that did receive a signature, did depend very much on how much spare time employees to do this quit time consuming process.

In the end of the 1980s it seems that signature to items is quit less in numbers than you will find in the 1960s and the 1970s, perhaps that is due to that there still was quit a few cutters and engravers employed yet.

Unique (one of a kind) items, test items (mostly 2-9 items) was all engraved with signature often done bye the glassblower, an employee a skilled engraver or even the designer self.

 

 

 

 
[Startside] [Glas museum - Glass museum] [Mine links - My Links]

Alt indhold på hjemmesiden tilhører og er copyright www.HarderNet.dk
Kopiering, eftertryk eller anden gengivelse af billeder og tekst er ikke tilladt, uden skriftlig tilladelse.

Dansk glasværks reference museum - www.hardernet.dk - Danish Glassworks resource museum

All content on this website is copyright of
www.HarderNet.dk
Do not copy, reprint or otherwise redistribute the text or images on this site without the express permission.

 

Locations of visitors to this page